ERIK BINDERVOET

Over het werkelijkheidsgehalte van de werkelijkheid.

Op vrijdag 3 november om 20u is er een speciaal programma van Perdu in samenwerking met ’t Barre Land ter ere van de verschijning van Over het werkelijkheidsgehalte van de werkelijkheid, de nieuwe dichtbundel van Erik Bindervoet uitgegeven door De Harmonie. Over de vluchtige illusie van de werkelijkheid en de gedetailleerde realiteit van de droom. Op het snijvlak van die twee vinden we de poëzie, soms rijk aan beelden, soms springerig als de droomlogica zelf, soms uiterst precies en concreet, soms vaag.

Met bijzondere medewerking van de Poezieboys, dansgezelschap Leine Roebana, musicus Stef van Es en Martijn Nieuwerf.

Erik vertaalde samen met Robbert-Jan Henkes verschillende toneelstukken voor t Barre Land: Hamlet, De laatste dagen der mensheid, King Lear.

Tijdens het studiowerk van A la recherche heeft Erik een nieuwe toneeltekst geschreven voor ’t Barre Land: OEI. Over de verhouding tussen Oei (ca.1800- ca.1866) en haar vader, de Japanse tekenaar Katsushika Hokusai (1760-1849). Oei was zijn leerling en werkte als assistent in zijn studio, maar maakte ook eigen werk, wat ze overigens zelden signeerde. Ze wordt ook wel ‘de spookschilder’ genoemd, omdat er zo weinig over haar bekend is. Ze werkte en leefde in de schaduw van haar beroemde vader. Veel werken die aan Hokusai worden toegeschreven zijn vermoedelijk van haar hand. Als kind werd ze door haar vader meegenomen naar bordelen om geisha’s en kabuki-acteurs te tekenen, ze kon eten als een bootwerker en drinken als een tempelier (een paar van de werken die ze wel signeerde, ondertekende ze met ‘Juffrouw Teut’), haar collega’s hadden moeite met haar, omdat ze ‘zich gedroeg als een man’ en ze had een bloedhekel aan koken en schoonmaken. ‘Waarom zou ik schoonmaken als ik dit heb?’ zei ze dan, waarbij ze triomfantelijk haar penseel omhoog hield. Oei is volgend seizoen in de theaters te zien: Margijn Bosch speelt Oei, Erik Bindervoet is ook aanwezig op het podium, als tekenaar, samen met gitarist en musicus Stef van Es.

fotografie Sofie Knijff