Houthakken – Sit-down Comedy#2

21/22  juni – Oerol – Terschelling – tickets


foto Sofie knijff

Als ik toch eens als een ander dan degene die ik ben, geboren was en heel iemand anders was geworden dan ik uiteindelijk geworden ben, en niet door mijn ouders maar door heel andere ouders op de wereld was gezet en in heel andere omstandigheden was opgegroeid, in de vrije natuur, zoals ik altijd heb gewild en niet in deze kunstmatigheid.’

‘Eine Erregung’ (een opwinding, een afrekening) is de ondertitel van Bernhards roman Holtzfällen uit 1984. In de toneelbewerking van Comp.Marius en ‘t Barre Land wordt de oorspronkelijke monoloog interieur verdubbeld tot een monologue a deux, waarin twee schrijvers door elkaar praten, elkaar aanvullen of tegenspreken en zich in een even geestige als genadeloze Bernhardiaanse spraakwaterval meer en meer opwinden over het door hen zo gehate kunstzinnige Weense milieu, waar ze twintig jaar lang niks meer mee te maken wilden hebben. Ondanks alle weerzin en tegen beter weten in hebben ze de uitnodiging voor een ‘kunstzinnig avondmaal’ aangenomen, op dezelfde dag waarop een jeugdvriendin, die zichzelf van het leven heeft beroofd, is begraven. Vanuit twee oorfauteuils observeren ze de andere gasten terwijl iedereen wacht op de beroemde toneelspeler van het Burgtheater die beloofd heeft na het spelen van ‘de Wilde eend’ naar deze afschuwelijke Weense salon te komen om aan het kunstzinnig avondmaal deel te nemen. Vanaf de zijlijn bekritiseren de twee schrijvers de smakeloosheid van de lachwekkende, leugenachtige en laaghartige situatie, in een bij voorbaat mislukte poging te ontkomen aan het weerzinwekkende milieu en te ontsnappen aan zichzelf.

Nooit in de afgelopen tien, vijftien jaar hebben we een uitnodiging aangenomen voor een avondmaal waarvoor een toneelspeler is uitgenodigd, nooit zijn we überhaupt ergens naartoe gegaan waar ook een toneelspeler naartoe ging en ineens wordt er gezegd dat er een toneelspeler, nota bene een Burgtoneelspeler, naar een avondmaal komt, nota bene naar een avondmaal bij de Auersbergersen en wij gaan er naartoe. Alles pleitte tegen dit bezoek, alles tegen dit belachelijke kunstzinnige avondmaal en wij zijn toch naar hier gekomen.

recensie Etcetera, tijdschrift voor podiumkunsten: hier

recensie theaterkrant, Kester Freriks: hier

 

foto’s Raymond Mallentjer