gebaseerd op UMSONST van Johann Nepomuk Eduard Ambrosius Nestroy (Oostenrijk, 1801-1862)
Comp.Marius en ’t Barre Land, een kleine Hollands-Vlaamse toneelspelersliga; eerder maakten ze Henry IV (1997), Ernst of het belang van een ideale echtgenoot (2003) en Happy Days (2007). Na de samenwerking in Figaro (2014) schuift Jonas Vermeulen opnieuw aan voor de muziek, en voor het eerst als speler.
Toneelschrijver Nestroy was de kwelgeest van de welgestelde burgerij. Speciaal voor zijn 19e eeuwse Weense publiek herschreef hij succesvolle Franse kluchten en voorzag hij ze van een existentiële laag. In het stuk Umsonst ontvluchten twee toneelspelers het provinciale milieu op zoek naar roem. In deze komedie spelen ze een kat-en-muisspel met fabrieks- en theaterdirecteurs. Op het einde blijkt als klap op de vuurpijl hun virtuoze toneelspel voor niks geweest te zijn, umsonst!
recensies:
– het klinkt allemaal een beetje ongeloofwaardig
– het is ook ongeloofwaardig
– zoveel plotwendingen in een paar minuten. als ik dat zou lezen in een roman of op het toneel zou uitspreken
– denk je niet dat de mensen enige consistentie in het verhaal verwachten?
– ken jij iemand wiens leven consistent is?
– je bent toch zelf de consistentie van je leven
– op het toneel moet je je kleden zoals niemand zich kleedt, praten zoals niemand praat, je gedragen zoals niemand zich gedraagt
– maar alles is al zo kunstmatig, kunstmatig van toon, ingestudeerd, nep
– van het vogelbekdier dachten ze ook dat de snavel was opgeplakt
– wat heeft dat er nou weer mee te maken? we voeren hier een serieus debat over de geloofwaardigheid van het toneel en jij komt met een vogelbekdier aanzetten
– de weerzin van een toeschouwer heeft niets te maken met of iets echt of onecht is, maar met de vertwijfeling of je het wel of niet begrijpt
– ik snap m’n eigen vrouw niet eens, al leef ik er elke dag mee samen (dialoog: c de wijs)